Jun 28, 2008

pengalaman ngeri

pengalaman ngeri saya berakhir kira2 5 minit yang lalu. sejak hari khamis lepas saya mencuba menempah tiket di airline A menggunakan kad kredit B. Seharian di depan komputer sy cuba menempah tiket dari kuantan - kl dn kl bangkok utk 2 org. jika utk setiap trip saya mencuba 4 kali, untuk dua org sy mencuba 4 x 2 trips x 2 org =16 kali. Di antara percubaan2 ngeri tu, saya telefon customer service yang 'so care' (siang jam 9-6ptg sahaja, mlm asyik engaged saje). jaminan demi jaminan yg saya boleh cuba menempah selepas mereka sudah open the transaction (OT). Yang 'menarik' tentang bank yang mendakwa sbgai 'bank untuk semua' (supaya semua merasa keperitan yg tdk dpt dirungkaikan), utk transaksi lebih daripada RM700, mestilah menghubungi customer service utk OT (dan saya tidak tahu menahu policy ini, boleh tunjukkan di dalam monthly statement di mana policy ini dingatkn kpd pelanggan?)

OK. setelah memberi nilai OT (saya rounded kn kerana tak ingat exact amount) saya cuba book tiket. Gagal. saya hubungi lagi. "Tadi Cik beri RM1300, tapi transaksi Cik RM12++". O0o0o0o0o0o0o0. Kene beri exact amount!

Saya cuba lagi. Gagl lagi. Saya call Bank B. Kad kredit sudah di charged 3 kali . Saya call airline A, reservation semua failed. OK. Esok (Jumaat) pagi2 saya call airline A. Dua transaksi berjaya (Ktn - KL) dan the rest failed.

Petang Jumaat saya try lagi reserve. I call cust service Bank B, the trip of KL-bangkok has been charged . I call airline A, transaction failed.

Saturday morning, I call Airline A (in case out of sudden the reservation approved. The trip of Bangkok-KL has not been approved by bank B (eventhough yesterday the Bank B informed they have charged me on that trip).

OK, time to make move, switch to airline B (which cost me less, Alhamdulillah, perhaps this is the hikmah) and using my father's credit card (unluckily his Maybank card has been reported lost by my sister, although it's not lost - this is a domestic problem) and then switch to my father's Bank B card credit (sawadikap!). As usual, we have to call them, giving the exact amount, and some details such as internet access (what is this Bro, don't wait us to call ur cust service just to be informed that it is the last 6 digits of IC no!, kindly jot down on ur website!)

Finally, few minutes ago, everything done. Indeed, what a nightmare using the credit card of this so called professional Bank!

Note: pertukaran bahasa melayu-english adalah di luar kawalan. namun, smasa penulis menulis catatan ini, penulis mengingatkn diri supaya sedang2 aje kalau nk mengamuk pun, sperti yg diingatkan oleh teman penulis mlm tadi, Allah memulia dn menghina sesape yg dikehendaki. Dan penulis mengingatkn diri, mungkin bank B yang penulis marah2 ni (mohon maaf kepada Bank B dan staf call center nya kerana terpaksa mendengar untaian bait2 syarahan dan amaran penulis sepanjang 3 hari menempuh pengalamn ngeri!) akan muncul sbg bank yg terunggul yg memenuhi nilai2 yg mereka garis kan di laman web mereka (majulah Bank B utk semua).