May 28, 2008

Rasul benchmark akhlak kita!

Tulisan pagi-pagi ini adalah untuk memotivasikan diri (pagi sgtkah?). Tugas yang digalas di tempat kerja, di acara2 luar, di rumah sendiri (ada tugas ke?), di rumah ibu bapa, di tempat awam mahupun di tempat2 selainnya akan mengundang ujian, cabaran, pujian, telahan mahupun perhatian org.

Semua dari kita tdk terkecuali merasa perkara2 di atas malah mungkin lebih dari yg sy nyatakan. Faktor masa adalah perkara yg perlu dipertimbangkn dlm melaksanakn dn menyempurnakan amanah. PRIORITY adalah perkara asas yg mesti dikenalpasti oleh semua org. Benarlah 7 tabiat efektif yg digariskan oleh Stephen Covey:

1. Be proactive
2. Begin with the end of mind
3. Put first things first
4. Think Win-win
5. Seek first to understand than to be understood
6. Synergize
7. Sharpen the saw

Kerana kesuntukan masa (dan juga tenaga) kita tak terlepas dari kesilapan yg tidak disengajakan, kekasaran dan kelalaian dalam memuaskan hati byk pihak. Dalam pada itu, mungkin kita akan mendapat pujian atau perhatian org (ada ke?) Namun apa sebenar matlamat kita? what drive us to do all sorts of things? pujian? perhatian? ganjaran bonus? (kerana KPI diukur berdasarkan prestasi).

Have you read the book Secret by Rhonda? Hebatkan buku tu. Dengarnya hot selling (byk foundation of thinking yg kita boleh guna pakai). The laws outlined by this book could be revised thru Law of Attraction: The Science of Attracting More of What You Want and Less of What You Don't by Michael J.Losier

So, what is our secret as Muslim? Of course it is ALLAH. How could we get all the secrets? Yes thru teacher of teachers our master Muhammad, his family, companions and worldwide daie'.

So why did we feel so proud of ourselves (or at least love to reminisce it) over good things that we did? (Hey Ibah, do you feel that way - nonsense!). Apakah gelaran utk org yg merasakan dirinya lebih baik dari org lain? Apakah perlukah terus berbangga2 dengan dosa.

Waduh..Biar Rasul sbg benchmark akhlak kita. Biar kita dapat respect (in other word gained respect) dari Barack Obama pun, sungguh, Allah dan Rasul matlmat kita. Biar kita mati kerana keduanya. Ameen.

Nota: entry ini adalah sebahagian peringatan utk Ibah agar jgn mengumpat! (kerana mengumpat adalah di atas dasar merasa bagus daripada org lain)