May 22, 2009

Menarik Menarik Menarik

Salam Jumaat semua,

Tadi sementara memanaskn enjin kereta, saya ambil kesempatan menonton Malaysia Hari Ini di TV3. Tetamu yg sdg ditmuramah menerangkn tentang minyak zaitun. Saya sangkakan dia menjual produk minyak zaitun. Almaklumlah sekarang org berlumba2 nk buat bisnes suplementary food ni. Rupanya beliau adalah seoarng pengkaji minyak aitun. Antara yg dpt sy ingati semula adalah:

1. Minyak zaitun ada 4 peringkat: extra virgin, virgin, natural dn PMSC (rasenye la,ni memang I tak ingat the order of letters, sori)
2. Extra virgin type adalah yg diperah terus dari buah dan kadar asid yg rendah, virgin type yg diperah terus dari buah tp acid less than 2%, natural type diperah terus juga tapi gunakan heat dn last sekali,P*** type adlh cmpuran atau sering ditipu oleh pengeluar dn diclaim sbg extra virgin.
3. Semakin rendah acid, semakin berkualiti minyak zaitun. less than 5% is good.
4. The best manufacturer is from Palestine. Dia org ada 11 000 or 12,000 (i tak ingat the exact figure) pokok. 3,000 dah dirampas oleh Israel. yg dirampas ada pokok yang berusia 3,000 tahun.
5. Minyak zaitun (olive oil) boleh dibuat urut badan dn diminum. for this purpose extra virgin is the best.
6. untuk memasak, the best is virgin type. Semua minyak sayuran tdk mempunyai kolestrol including olive oil
7. kelebihan olive oil adalah utk mencegah kanser dan awet muda.
8. utk mengenal yg original dn tidak, olive oil yg tidak original bau nya hapak, sdgkn olive oil yg ori sgt bau nya sedap, seperti kita ke ladang2 zaitun.

Wallahu a'lam

No comments: