Jun 23, 2011

Proxy*

Saya tergerak untuk menulis posting ini kerana lelah setelah seharian di kampus. Ceritanya bermula selepas lunch. Saya berkira2 untuk ke bandar, membuat overlap atas pinjaman sebelum ini. Term ni popular di klngn org2 yg dah buat loan, lebih kurang sama dgn istilah refinance, ye ke?

Udah lama dioffer utk overlap, tapi sebab nk pindah smbung belajar dn lepas tu bertangguh-tangguh. Bila dikira-kira, semacam untung kalau buat overlap, so hari ini kononnya nak setelkn. So, slip gaji dn IC kene photostat dn di sahkan oleh peg kerajaan. Huhuhu, bab nak sahkan di peg kerajaan yg lemah ni, kalau kat kuantan habis univ panjat pejabat penghulu nak dptkan cop. Em, relavankah cop2 di peg kerajaan? negara maju pun buat mcm tu jugak ke? huhuhu

Ok, udah2 le komplen. So pi la pej Research Management Centre. Aku: Akak boleh nk dptkan cop pengesahan pegawai tak? Jwpn: Untuk apa? Aku: untuk pinjaman bank. Jwpn: Kita orang tak berani la nak beri peg benda mcm ni, pergi fakulti la, mintak orang sana sahkan". Amboi, mentang2 la company aku nun jauh di sana, barulah rasa nikmatnya di bawah bumbung company sendiri, hahaha

Ok, then bergerak ke fakulti.Kena panjat tingkat 4, dan belum tentu dapat. kalau dia org tak mau, kena merayu-rayukah? tunjukkan kad kerja, atau minta di org call sendiri majikan? itu antara standby action yang aku dah plan dalam kepala.

Di tingkat 4 pej post grad fakulti,mujur kerani perempuan tak de, Ada seorang staf lelaki. Aku: nak dapatkan pengesahan boleh? Jawapan: student master? Aku: tak, ...
Dan terus dia ambil cop, dan hantar ke bilik sebelah dalam. Ia dicop oleh deputy dean postgrad. Alhamdulillah.

What pop up in my mind - Proxy in ladies or ladies as proxy, have you experience it? Nauzubillah, jangan lah aku menjadi proxy untuk mana2 urusan yang baik2, selagi tak bercanggah dengan Islam. Pernahkan mendengar PA bos yang lebih2, tak beri jumpa bos contohnya. Saya pernah mendengar pengakuan seorang ibu, dia tak benarkan anaknya mengambil jurusan agama, sampai sekarang dia menyesal. Lagi, dia tak benarkan suaminya menyambung pelajaran, sebab takut terpikat dengan orang lain. Ini contoh2 proxy yang menghalang perkara baik2. Komponen2 proxynya adalah emosi. Nauzubillah, nauzubillah.

Proxy untuk menghalang perkara yg buruk such an iman inside, proxy menghalang perkara yang baik, ignorance perhaps.

* Proxy disini merujuk kpd content filtering proxy :)

No comments: