Sep 6, 2010

CORAT CORET RAMADHAN

Ramadhan kali ini disambut seperti tahun-tahun berikut. Masih lagi berterawih di masjid yang sama, berbuka dan bersahur bersendirian. Pada awal2 tahun kedtangn ku ke mari, ianya amat menggusarkan ku. iya, kelihatn amat menyedihkn. namun, alhamdulillah, udah hampir 4 tahun aku di sini, masih tegar utk melaluinya. bukankah hidup kita akhirnya harus bahagia(Lirik Cinta- Melly).

Pejam celik udah 27 ramadhan. kampus sunyi. student majoritynya udah meninggalkan kampus. bermakna tugas2 rutin - nota, kelas, lecture, attendance problem, marking akan berhenti seketika utk 2 minggu. yahooo.. hehehe. maka, ini ruangnya utk aku kemaskan bilik dan selesainya kerja2 rsch yg terbengkalai, men'delete' file dlm external h/disk dan mengemas bilik ofis, yang kalau ikutkan hati, nak buang separuh darinya.. hehhe

semasa memeriksa file dlm xternal h/disk, aku melihat2 doc yg aku simpan, sejak 4 tahun lepas. byk file berkaitan puisi, surat kpd editor mjlh, kolumnis, dan file2 yg aku taip2 idea2 aku. secara rumusan, di awal kedtgn aku a.k.a awal zaman pekerjaan aku, aku ni agak idealis atau mungkin kurang fokus. iya, semuanya mahu difikirkan. hehehe.

ternyta, apabila udah mencapai umur sebegini, aku enggak ingin stress lagi. dan selalu berpesan pd diri. jika ingin emosional, sesungguhnya, aku ada pilihan lain dari perperasaan itu. aku boleh memilih utk mengembirakan hatiku dari menyempitkan otak dgn masalah2 harian. dan jika kau baca cerita ini http://dinoor.blogspot.com/2010/08/forgive-me-allah.html(thank you K Min!) ternyata pilihan itu sentiasa ada dlm apa keadaan sekalipun..

*************************************************************************

semasa menandatangani helaian doc, makin lama, signature aku entah apa bentuknya. maka, sedarilah aku, aku tidak hadirkn hati semasa menandatangani. ALLAHUAKBAR. betapa besarnya pengajaran dari peristiwa ini. rupanya, solatku, bacaan quranku apabila hatiku tidak sama2 bersolat dna mengaji, maka hilanglah bentuknya. moga solatku tidaklah seumpama kain buruk yg dilempar ke bumi. moga kita dikurniakn hati yg khusyuk. Ameen.

No comments: