Nov 12, 2009

Allah dan Rasul

Malam tadi gue rasa amat down, fed up mengajar. manakn tidak, result student, C- adalah 39%! sedangkn target universiti adalah not more than 20% for C- and below.

Rasa down yg amat sehingga x rasa lapar walau tanpa lunch. Lemah longlai gueh, rasa nak membenamkn diri aja di bawah konkrit binaan pejabat gue. Mau menetap di opis aja malam ini, walau suasana di luar udah gelap gelita, mau tekan aja pedal minyak kereta utk melayan rasa kecewa. Kecewa yg amat pada pelajar2 gue yg fail mid term dan final. answer skrip nya, ya ampun, malu rasannya kalau diketahuin itu jwpn seorng pelajar universiti. Gueh tinggalkn pejabat mlm tadi hampir jm 8mlm, dgn penuh rasa kecewa, smpai dirumah, mahu aja aku berbicara dgn bintang tntng kekecewaan ku ini....................................................................

Gueh smpai di rumah, hampir2 aja gueh tak selera utk menonton tv. tapi, mana bisa gue tolak mentah2 tv yg sudah terhidang dgn remote nya yg amat menarik hati. tapi fikiran gueh masih pada result gueh. 39% student dpt C- and below. Apakah reaksi pihak menagement bila melihat figure itu? adakah gueh akan di hubungi oleh en Dekan dn meminta gueh mengubahnya? atau adakah gueh akan disiasat oleh Prof TNC dn kelayakn gueh akan dipersoalkn. Waduh, cerita2 lepas tentang percentage sebegini kerap didengar. Tahukah kalian ada pensyarah yg minta menghadiri kelas pensyarah lain kerana dikatakn tidak pandai mengajar. Gue terus bimbang malam tadi. Jika gue diberentikn, gimana gue mahu bayar kereta dn utang piutang gue..

Ingin aja gue mengamuk. Iya, gue di IPTS, tapi ini kn univ. Komen teman gueh di IPT lain, kenapa ambil student sebegitu jika sekadar CSR. bukankah ia akan merosakkn juga (tambah gue: rosakkn bangsa). Gue sedar gue di IPTS, itu realiti. Student gueh bukan brilliant seperti di IPTA. ada yg bagus, tp tak smpai 1/4. may b dlm 1/6. yang average 1/3, yg 1/2 itu apa? Ya, 1/2 itu adalah yang agak teruk. jadi, gi mana mahu C- and below itu not more than 20%?

Per******kan dengan OBE, gue menyumpah nyumpah, dgn vision univ for innovation, dgn core values of integrity, gue menyumpah2 dlm hati. Tp tidak sampai tahap seorang pensyrah gue yg menyebut b******* pada skim pinjaman keusahawanan dalam kelas terakhir semasa gue undergrad. Kekecewaan prof pd incentive kerajaan itu benar2 terlihat dlm sumpahan beliau. Itulah perasaan yg gueh rasa, benar2 kecewa. Tidak perlu proceed dengan OBE jika masih bergantung pada polisi mengarut 20%. Usah khianati OBE, usah khianati Mr Bloom yg bukan mudah mengklasifikasikn tingkat2 pemahaman menerusi Bloom taxanomy nya.

Ya, gueh ingin berehat malam itu, tp fikiran berputar2. Meeting hari esok, dn gimana nasib gueh. Mungkin rasa yg maha dasyat dirasa bila menunggu giliran dihisab Allah nanti. Ini baru aja akan diperhitungkn oleh en dekan, paling tidak Prof TNC. Ya Allah, napa harus gue buang masa takut hanya dihitung oleh dua manusia ini? Gue nanti akan dihisab Tuhan, tentang solat gueh yg tak khusyuk, dosa zahir dn batin gueh, yg ini harus gue takutin!!! Ya Allah ampunkn gue!!!

Kecewa gueh, tapi gimana kecewa rasul gue. Bila bersembunyi di gua Thur, dlm hijrah ke Madinah. Adakah Rasul menyalahkn sesiapa? menyalahkan kafir mekah yg tak reti bahasa, jahil, tuli, berlagak pandai tp menyembah batu2 tak bernyawa. Adakah rasul menyalah2kn mereka bila mana terpaksa bersembunyi di situ? Tidak bukan? bahkan Rasul bilang sama Abu Bakar, La takhaf, wa la tahzan, innallaha maaana.. Cantik bangat bukan. Ingat sama Allah dn rasul adalah ubat segalanya.

Alhamdulillah, akhirnya gue dpt tidur nyenyak mlm tadi. Allahumma haasibni, hisaaaban yasiiira, Allahumma haasibni, hisaaaban yasiiira, zikir alunan Ustaz Amal di astro memujuk2 hati gueh. Indahnya Islam itu. Kita usaha, dan dihujungnya ada ruang utk tawakkal. Dan gueh mahu menikmati keindahan Islam itu....

No comments: